Clinical management of chronic mercury intoxication secondary to skin lightening products: A proposed algorithm

Dr. Fitri Fareez Ramli, Department of Pharmacology, Faculty of Medicine, Universiti Kebangsaan Malaysia, Cheras, Kuala Lumpur, Malaysia. The author of the article.

Introduction

Mercury is a toxic substance that is commonly used in skin-lightening products. Various effects on humans have been observed, which affect both users and non-users. Many cases reported delayed diagnosis and treatment, even after weeks of hospitalization. The possible reasons are non-specific clinical signs and symptoms, and the lack of awareness and knowledge regarding chronic mercury intoxication secondary to skin-lightening products.

The article published in BJBMS summarizes the evidences from various studies to guide clinician in the management of chronic mercury intoxication due to skin-lightening products.

Diagnosis and treatment of mercury poisoning

A thorough history of mercury exposure is crucial. This should include the duration and frequency of skin-lightening product use. Symptoms and signs of long term mercury exposure may range from no symptoms to severely debilitating conditions. The signs and symptoms are usually non-specific, such as headache, irritability, depression, memory loss, sleep disturbance, and leg swelling. Chronic mercury poisoning may also resemble other diseases, such as depression, dementia, and kidney disease.

Physical assessment and relevant supporting tests are indicated to establish a diagnosis. Blood and urine mercury levels are essential examinations for diagnosis and monitoring of the progress and response to treatment. Mercury levels in the suspected skin lightening product should be analyzed.

The main treatment is the discontinuation of the skin lightening products. Chelation therapy may be considered in certain conditions such as in symptomatic patients with high levels of mercury. Clinician must carefully evaluate the need of chelation. Chelation should not be used as a universal treatment due to its associated harmful adverse effects, doubtful clinical benefit in certain conditions as well as unknown long term adverse effects. Decontamination of contaminated household via safe disposal, the use of garden sulfur for decontamination, as well as a temporary vacancy may be indicated in certain conditions. The treatment outcome depends on the duration of the product use, concentration of mercury in the skin product and the severity of the clinical presentation.

What did the research show?

These research performed at Faculty of Medicine, Universiti Kebangsaan Malaysia show that a variety of non-specific symptoms and resemblance of other disorders or diseases may contribute to the difficulty in diagnosis and management of this condition. This article summarizes the essential components to guide in the management of chronic mercury poisoning from various case reports.

How this might influence/change clinical practice?

This article was written in hope to increase knowledge and awareness among clinician regarding the management of mercury poisoning due to skin-lightening products use. Skin-lightening use is common and various studies had reported its wide availability globally. Albeit, the cases reported are not common. A proposed algorithm in this article and published in BJBMS may be used as a guide in clinical practice.

Reference

Ramli FF. Clinical management of chronic mercury intoxication secondary to skin lightening products: A proposed algorithm. Bosn J of Basic Med Sci. 2020

Editor: Edna Skopljak

Author Summary in Author’s Native Language (Malay)

Merkuri adalah bahan toksik yang biasa digunakan dalam produk pencerah kulit. Pelbagai kesan terhadap manusia telah dilaporkan, yang melibatkan pengguna dan bukan pengguna. Kebanyakan kes yang dilaporkan menunjukkan kelewatan dari segi diagnosis dan rawatan, walaupun pesakit telah berminggu-minggu mendapatkam rawatan di hospital. Antara penyebab yang mungkin adalah gejala dan tanda-tanda yang tidak khas dan kurangnya kesedaran dan pengetahuan mengenai keracunan merkuri kronik yang disebabkan oleh produk pencerah kulit. Artikel ini meringkaskan bukti-bukti dari pelbagai kajian sebagai panduan bagi doktor dalam menangani keracunan merkuri kronik akibat produk pencerah kulit.

Sejarah paparan terhadap merkuri adalah sangat penting. Ia merangkumi jangka masa dan kekerapan penggunaan produk pencerah kulit. Gejala dan tanda paparan merkuri pada jangka panjang boleh berkisar antara tiada gejala sehingga keadaan yang sangat teruk. Tanda dan gejala biasanya tidak khas, seperti sakit kepala, mudah marah, kemurungan, hilang ingatan, gangguan tidur, dan bengkak pada bahagian kaki. Keracunan merkuri kronik juga mungkin menyerupai penyakit lain, seperti kemurungan, demensia, dan penyakit buah pinggang. Pemeriksaan fizikal dan ujian sokongan yang sewajarnya adalah perlu bagi menetapkan diagnosis. Kadar merkuri di dalam darah dan air kencing adalah pemeriksaan penting untuk menetapkan diagnosis dan pemantauan perkembangan penyakit serta respon terhadap rawatan. Kadar kepekatan merkuri dalam produk pencerah kulit yang disyaki harus dianalisis. Rawatan utama adalah penghentian pemakaian produk pencerah kulit. Terapi pengkelatan dapat dipertimbangkan dalam keadaan tertentu seperti pada pesakit yang mempunyai gejala dengan kadar merkuri yang tinggi. Doktor mestilah menilai keperluan rawatan pengkelatan dengan teliti. Pengkelatan tidak boleh digunakan sebagai rawatan umum kerana ianya dapat menimbulkan kesan sampingan yang memudaratkan, manfaat klinikal yang meragukan dalam keadaan tertentu dan juga kesan jangka panjang yang tidak diketahui. Proses nyah cemar isi rumah yang tercemar melalui pelupusan yang selamat, penggunaan sulfur taman untuk tujuan nyah cemar serta pengosongan rumah untuk sementara waktu mungkin dapat dilakukan dalam keadaan tertentu. Hasil keberkesanan rawatan bergantung kepada jangka masa penggunaan produk, kepekatan merkuri dalam produk kulit dan keterukan tanda-tanda dan gejala yang timbul.

Penemuan ini menunjukkan bahawa pelbagai gejala yang tidak khas dan kemiripan dengan gangguan atau penyakit lain boleh menyebabkan kesukaran dalam diagnosis dan pengurusan masalah ini. Artikel ini merangkumi komponen-komponen yang penting untuk dijadikan panduan dalam pengurusan keracunan merkuri kronik daripada pelbagai laporan kes.

Artikel ini ditulis dengan harapan dapat meningkatkan pengetahuan dan kesedaran di kalangan doktor mengenai pengurusan keracunan merkuri akibat penggunaan produk pencerah kulit. Penggunaan produk pencerah kulit adalah perkara lazim dan pelbagai kajian melaporkan ketersediaannya secara luas di seluruh dunia. Walaupun begitu, kes yang dilaporkan adalah tidak sepadan dengan taburan produk pencerah kulit yang luas. Algoritma yang dicadangkan boleh digunakan sebagai panduan dalam amalan klinikal.

Be the first to comment

Leave a Reply